AleviSesi

Alevilik, Hz. Ali (a.s)'ın yolundan gitmektir.

Köşe Yazıları

Akrabalık Bağları ve Kurban Hakkında

İslama göre akrabalık bağlarını sürdürmek, önemle vurgulanmış emirlerdendir. Kısaca onlara değinelim.

Ayetler:

1-(Hatırlayın)o zamanı ki Ben´i İsrailden söz almıştık yegane Allahtan başkasına tapmayın, baba,anne ve zil`kurbaya (yani;akrabaya),yetimlere,yoksullara iyilik edin.(Bakara/83)

2-Onlar,Allahın gözetilmesini emrettiği şeyleri gözeten,Rablerinden sakınan ve kötü hesaptan korkan kimselerdir.(Rad/21)

3-Allaha verdikleri sözü kuvvetle pekiştirdikten sonra bozanlar,Allahın riayet edilmesini emrettiği şeyleri (Akrabalık bağlarını)terk edenler ve yeryüzünde fesat çıkaranlar,işte lanet onlar içindir ve kötü yurt (Cehennemde kötülük ve ceza)onlarındır.(Rad/25)

Rivayetler:

Emirel Müminin Ali Aleyhisselamdan şöyle naklonulmuştur: Selamla olsa bile sıla yapın (Akrayapın (Akrabalığı sürdürün) Tebarek ve Teala Allah şöyle buyuruyor; (ve de)Akrabalık haklarına riayetsizlikten (Yani;onlarla irtibatı kesmekten)sakının, çünkü; Allah sizi gözetlemektedir. (Bihar/c:74,S:91-Nisa/1)

2-Emirel Müminin Ali Aleyhisselamdan nakledilmiştir:Her ne kadarda sizlerle irtibatı kesselerde (siz)akrabalarınıza sılada bulunun.(Akrabalık ilişkilerini devam ettirin.)

3-İmam Muhammed Bakır Aleyhisselam Resuli Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Alihiden nakleder ki cebrail Aleyhisselam bana şöyle haber verdi;cennetin kokusu bin yıl mesirinde koklanır ama ak´Ialideyn(Baba ve annenin evlattan razı olmaması),akrabalık ilişkilerini kesen ve zinada bulunan yaşlı adam onu idrak edemez.(Bihar,c:74,s:92)

4-İmam Caferi Sadık Aleyhisselamdan naklolunmuştur:Akrabalık bağlarını korumak ve güzel ahlak insanın ömrünü arttırır.

5-Hazreti İmam Rıza Aleyhisselam babalarından nakleder;Akrabalık ilişkilerini korumak ve güzel komşuluk malları çoğaltır.(Bihar/c:74,s:97)

6-İshak Bin Ammar diyor ki İmam Sadık Aleyhisselamdan duydum buyurdu:Sıla-i rahim(Akrabalık haklarına riayet)ve başkalarına iyilik hesabı kolaylaştırır her ne kadar da güzel bir selam verme ve(ya)o selamın cevabını verme vesilesiyle olsa bile.(Kafi,C:2,s:157)

7-İmam Sadık Aleyhisselam: Sıla-i rahim Kıyamet gününün hesabını kolaylaştırır,ömrü uzatır, kötü ölümden korur,gece sadaka vermek ise Allahın gazabını dindirir.(Aynı)

Özetle şunu bilmeliyiz insan, dünyadan kopuk, inzivaya ve kendi kabuğuna çekilmiş ayrı ve yalnız yaşayan bir varlık değildir. Onun baştan aşağı bütün varlığını ilişkiler, irtibatlar, alakalar oluşturur. Bir taraftan bu idarenin yaratıcısı ALLAH İle irtibatı vardır, eğer onunla bu irtibatı keserse yok olur, bir lambanın ışığı, sebebi ve başlangıcı olan elektirikten irtibatı kesince söndüğü gibi. Bu büyük ilk başlangıçla tekvini yaratışsal bağ teşri kanununa ve emrine itaat etmede de bu bağı daha da sağlamlaştırmalıdır. Diğer taraftan Peygamber ile İmamla da Rehber ve Önder olması nedeniyle bir bağ ve irtibatı vardır ki onu kesmek kişiyi bozuk yollar da şaşkın,avare ve çaresiz bırakır.Diğer bir yönden de bütün insaniyet özelliklede kendi üzerinde hakkı daha fazla olanlarla baba,anne,akrabalar dostlar, üstad ve mürebbilerle  alakası ve bağlılığı mevcuttur,diğer bir açıdan da kendi nefsiyle bir ilşkisi vardır, kendini koruyup hıfz etmek, ilerleyip kendini mükemmelleştirmekle memur ve sorumludur.

Bu bağ ve ilişkileri koruyup sürdürmek hakikatte yesilune ma emerallahu bihi en yusele…Rad suresinin yirmi bir ve yirmibeşinci ayetleridir ki yani; Allahın riayet edilmesi, gözetilmesini emrettiği şeylere riayet edip gözetmeye delil ve misdaktır. Ve de bu bağ ve ilişkilerden birini kesip sürdürmemek ma emerallahu bihi en yuseli kesmek anlamına gelir.Allah bütün bu ilişki ve bağları kesmeyi değil, kesmemeyi sürdürmeyi emretmektedir. Bu Konuda bu tabirden daha kapsayıcı bir tabir bulamayız ki bütün bu konuları içermiş bulunsun.

KURBANLIK

önemli işlerden biride kurban kesmektir. Tekid edilmiş mühim bir müstehap ameldir. Kul bu işte kulluk adabına uymalıdır,Hazreti Adem Aleyhisselamın çocuklarının yaptıklarından öğüt almalıdır.Öyle ki her ikiside kurbanlık etti ama birinden kabul edildi,diğerinden ise kabul edilmedi.(Maide/27)

Kabilin kurbanının kabul olmaması hakkın da mervidir ki o kurbanlık için değersiz bir eşya ve malı seçti,onun ardındanda daimi bir helakete, ebedi bir alçaklığa düçar oldu. Habil ise en değerli malını, metasını kurbanlık seçtiğinden kabul edildi,ondan sonra da Allah yolunda şehit olma saadeti ve ebedi bir keramete kavuştu.

Allah onu kitabında övmüş meth etmiştir. Bu konuda Mevlasına dinin malikine dünya ile ahiretin sahibine,insanı yaratana,mal ve sonsuz nimetlerin sahibine,gelecekte bütün ihtiyaçlarını gidermek için muhtaç olduğu Allaha az bir malı onun hizmeti için harcayıp bağışlamasından kaçınmaknefsin zayıflığından kaynaklanmaktadır.Kurban kesme zamanın da Emirel Müminin Ali Aleyhisselamın söylediğini söylemek;

Bismillah,ben yüzümü o varlığa döndürdüm ki gökleri ve yeri yarattı,ben imanımda halisim ve müşriklerden değilim,namaz ve kurbanlığım,yaşam ve ölümüm Allah içindir,dünyaların rabbidir ona bir ortak yoktur,ben bu program ve işe memur edildim ve müslümanlardanım. Allahım sendendir ve senin içindir, Allahın adıyla ve Allah en büyüktür, Allahım benden kabul et.

Şunu unutmamak gaflet etmemek gerekir ki bu o kişinin sözleridir ki vücut ile varlık da Allahtan başka birini müessir bilmeyen,kendini unutan,onun yadıyla yaşayan birinin sözleredir.

Eğer başka birini bu boğazlama işi için seçmişse kesme anında elini kurbanı kesenin elinin üzerine koyup duayı okuyup kendiside bismillah diyebilir.

Bayram günü yiyeceği ilk şey kurban eti olmalıdır. Onun etini üç kısma ayırmalı;bir kısmını komşulara,bir kısmını isteyenlere,üçüncü kısmınıda kendi ailesine ayırmalı,onun derisini sadaka olarak vermeli,kasaba kurbanlık et vermemelidir.

The following two tabs change content below.

Tekin Polat

Latest posts by Tekin Polat (see all)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.