Namaz
Alevilikte Namaz
Alevilikte dinin direğidir; kulla rabbin buluşmasıdır; O’na ulaşılan merdivendir; yani kulun, mü’minin mi’racıdır. Bu yüzdendir ki Müslümanla, ulular ulusu Allah tebareke ve taala’ya kafir olanın arasında, bir, yahut iki farz namazı terketmekten daha büyük bir fark yoktur sözü, Ehl-i Beyt’ten gelen haberlerdendir. Çünkü namazın, Alevilikte pek önemli bir mevkii vardır, ibadetlerin hiçbirine benzemez. Namaza saygı göstermiyenin islamdan hazzı kalmamış demektir; amandan mahrum kalmıştır. Namızın önemi, Alevilikte pek ileridir. Namazlar Alevilikte şunlardır:
Hergün farz olan beş vakit namaz, Cuma namazı, fıtır ve kurban bayramları, halkın çoğunu korkutan ve göğe, yahut yere ait herhangi bir olay, güneş ve ay tutulması dolayısıyla kılınan ayat namazı, hac töreninde tavaf namazı, nezir, yahut yemin yüzünden, yahut da vefat etmiş birisinin kaza namazlarını kılmayı vaadeden veya ücretle kılmayı taahhüd eden kişinin, meyyit adına kılacağı namazlar ve cenaze namazı. Bunlardan başkası nafilelerdir. Nafilelerin en önemlisi her gün ve her gece kılınan nafilelerdir ki bunlar adeta farzların yarısıdır.
Hergün sahah iki, öğle ve ikindi dörder, akşam üç, yatsı dört rekattır; bunlar farzlardır ve on yedi rekat olur. Gece ve gündüz kılınan nafileler, otuz dört rekattır; bunlarla günde elli bir rekat namaz olur.
Nafilelerin, her gün kılınanlarından sonra en önemlisi, Ramazan ayının nafileleridir ki bin rekattır ve her gün kılınan nafilelerden ayrıdır. Nafilelerde, Ehl-i Sünnetçe, Ramazan ayında teravih diye meşhur olan ve cemaatle kılınması adet edilmiş bulunan namaz vardır; fakat Alevilikte nafilede cemaat meşru değildir; cemaat ancak farzlarda olur.
Namazla ilgili fıkhı konuları fıkıh bilgileri içeren bir kitapta ayrıntılı olarak bulabilirsiniz.
Şimdi namazla ilgili bazı hadislere yer veriyoruz.
NAMAZ BİZİMDİR
Namaz, Alemleri yaratan Allah’a TEŞEKKÜR ETMEK anlamına gelir,
Namaz, Allah’tan başkasına kulluk yapılmayacağının nişanesidir,
Namaz, insanın Allah (cc) ile buluşması, konuşması gibidir.
Oniki İmamların İslamı anlayışında Namaz dini ibadetlerin en ÖNEMLİSİDİR.
Bir insanın namazı Alemlerin Rabbi huzurunda kabul edilirse o insanın bütün ibadetleri de kabul edilir. Bir insanın namazı kabul edilmezse diğer ibadetleri de reddedilir. Oniki İmamlarımızdan gelen ve doğru kaynaklardan derlediğimiz bazı hadisleri ve hadiseleri örnek olarak veriyoruz.
Hz. Peygamber (sav) buyuruyor ki: “Namaz dinin direğidir.”
… Namazın ne olduğunu bilmeden kılan bir insan (yaptığı ibadet) At’ın seten etrafında dönmesi gibidir. (Sefinet ul Bihar)
Hz. Fatma (as) buyuruyor ki: Allah, Namazı kibirden uzaklaşmanız için farz kıldı.
Hz. İmam Muhammed Bakır (as) buyuruyor ki: “ALLAH’IN KULLARINDAN SORACAĞI İLK SUAL BEŞ VAKİT NAMAZDIR.”
Hz. İmam Cafer Sadık (as) buyuruyor ki: “Allah (cc) (Kitabında) gerçekten namazı MÜMİN olasınınz diye kitap da bildirdik, İŞTE MÜMİN İÇİN EN BÜYÜK FARZ BUDUR.” diye buyuruyor.
Hz. İmam Muhammed Taki (as) buyuruyor ki: “Beş vakit namaz tıpkı bir nehirde gusül etmek gibidir. Nehir insanın dışını namaz ise içini temizlir.” (Vesaül Şia, C: 4, Kitabı Salat)
Hz. İmam Mehdi (as) buyuruyor ki: “Hiçbir şey namaz kadar şeytanın burnunu yere sürtmez, öyleyse namaz kıl, şeytanın burnunu yere sürt.” (Bihar, C:53, S.182)
HATIRLATMALIYIZ Kİ, insanı kötülüklerden korumayan NAMAZ, ALLAH (cc) katında kabul edilmiyor demektir.
ALEVİLİK NAMAZDIR
… Peygamberimiz NAMAZ esnasında secdedeyken, sırtına çıkan Hz. Hasan (as) ve Hz. Hüseyin (as)’i üzmemek için onlar sırtından ininceye kadar secdeyi uzattığını DUYMADINIZ MI?
… Diğer insanlardan yıllarca önce Peygamberimizin, hanımı Hz. Hatice ve Hz. Ali(as) ile birlikte namaz kıldığını OKUMADINIZ MI?
… Peygamberimizin namaz kılarken, müşriklerin peygamberimizin üzerine ATTIKLARI pislikleri kıza Hz. Fatma(as)’ın topladığını BİLMİYORMUSUNUZ?
… Peygamberimizi arkasında Hz. Ali(as) ile birlikte NAMAZ kılarkenonları gören babası Ebu Talib’in diğer oğlu Hz. Cafer Tayyar’a: “Git sende diğer kanadında NAMAZ kıl” dediğinden HABERİNİZYOK MU?
… Uhud harbi sırasında Hz. Ali(as)’nin ayağına saplanan oku NAMAZ esnasında çıkardıklarını ve Hz.Ali(as)’nin hiçbir acı hissetmediğini SİZE KİMSE ANLATMADI MI?
… Hz. Ali(as) bir savaş sırasında NAMAZ kılmak için hazırlık yapmaya başladığında askerleri: ŞİMDİ NAMAZIN SIRASI MI? YA ALİ, diye sorduklarında Hz.Ali(as) ’nin: “BİZ ZATEN BUNUN İÇİN SAVAŞMIYOR MUYUZ?” dediğinden HABERİNİZ VAR MI?
… Savaşlarda müslümanların birbirlerini bekleyerek NAMAZ kıldıklarını HİÇ OKUMADINIZ MI?
… Hz. Ali(as)’nin camide şehit edildiğini biliyor musunuz? Bir rivayete göre sabah namazı esnasında rüku’dayken kılıç darbesine maruz kaldığını HİÇ İŞİTMEDİNİZ Mİ?
… Hz. Hüseyin(as)’in Kerbela’daki dostlarına NAMAZ’ın önemini vurgulamak için “MEĞER BİZİM KIYAMIMIZ (DİRENİŞİMİZ) NAMAZI AYAKTA TUTMAK İÇİN DEĞİL Mİ?” dediğinden HABERİNİZ VAR MI?
… Hz. Hüseyin(as)’in Kerbela’da şehadeti sırasında NAMAZ kılmakta olduğundan, son anlarını NAMAZ’LA geçirdiğinden HABERİNİZ YOK MU?
… Hz. Cafer Sadık(as)’ın hayatının son anlarında tüm dostlarını yanına çağırarak onlara: “BİZİM ŞEFAATİMİZ NAMAZI HAFİFE ALANLARA ULLAŞMAYACAKTIR” dediğini BİLİYOR MUSUNUZ?
… Hz. İmam Musa Kazım(as)’ın zindandayken sürekli NAMAZ kıldığını ve bu yüzden onunla konuşmak için zindana gelen bir kişinin çok uzun bir süre imamın namazının bitmesini beklediğini anlatan rivayetleri İŞİTMEDİNİZ Mİ?
… Hz. İmam Rıza(as)’ın bayram namazı kıldırma işini üstlenip bu işe başladığında halkın imama uymasından ve saltanatını kaybedeceğinden korkan zalim sultanın onu yoldan çevirdiğindin, izin vermediğinden HABERİNİZ VAR MI?
… İmamlarımızdan günümüze gelen DUALAR’da NAMAZLAR’IN KABULÜ için Allah(cc)’a yalvardıklarını BİLİYOR MUSUNUZ?
… HİÇ KUR’AN da NAMAZ kılın denilirde Peygamberimiz ve O’nun vasisi olan ONİKİ İMAMLARIMIZ BU EMRE KARŞI GELEBİLİRLER Mİ?
Onların temel görevleri zaten KUR’AN AHKAMINI KORUMAK VE YAŞATMAK DEĞİL Mİ?
İnsanların hoşuna gitsede gitmesede GERÇEK BUDUR. HAK ORTADADIR. Onik İmamların yolundan giden yada gitmek isteyen ve kendisini ALEVİ kabul eden herkes CAFERİ MEZHEBİNE göre nasıl namaz kılması gerektiğini öğrenmelidir.
İnanıyoruz ki: “Namaz müminlerin üzerine vakitli olarak, farz kılınmıştır.” (Nisa-103)
Namaz dinin direği, Allah’ın kullarına farz kıldığı ibadetlerin en önemlisi ve en sevdiği ameldir. “Kabul olursa diğer amellerde kabul olur, reddolunursa diğer amellerde reddolunur…”
İnanıyoruz ki günlük farz namazlar beştir. Öğle, İkindi, Akşam, Yatsı ve Sabah namazları.Toplam on yedi rekattır. Sefer ve korku hallerinde 4 rek’atlı namazlar iki rekat olarak kılınır.
İnanıyoruz ki, Cuma namazı ve İki bayram namazları şartları tamam olduğu takdirde vacib namazlardandır. Cenaze namazı ve tavaf namazı vacibdir.
Nitekim(günlük) nafile veya sünnet namazların müstehab olduğuna inanıyoruz. Bunların beş vakitteki toplam rekat sayısı, otuz dört rekattır. Yevmiye nafile namazları olarak biliriz. Bunlardan bir kısmını kılmakla yetinebilineceği gibi, hepten terkedilmesi de caizdir. İnanıyoruz ki, müstehapları yapmak sevab kazandırır; terk edilmesine ise ceza yoktur.
İnsanların hoşuna gitsede gitmesede GERÇEK BUDUR. HAK ORTADADIR. Onik İmamların yolundan giden yada gitmek isteyen ve kendisini ALEVİ kabul eden herkes CAFERİ MEZHEBİNE göre nasıl namaz kılması gerektiğini öğrenmelidir.
AAleviliği kabul etmiyorum müslüman değilmiyim…caferi değil hanefi meshebine göre namaz kılıyorum namz değil mi benim ki…
Yazınız gerçekten baştan başa çok güzel ama son cümlesi bütün yazının ehemmiyetini silmiş atmış…çünkü bu yazılanlar doğrduur itiraz edilemez ama en sondaki cümle yanlıştır.Caferilere yanlış demiyorum kendileri bilirler ama caferiyi hak gibi gösterip diğer meshepleri yok saymanız ve sadece caferilerin kıldığı namazından başka türlü namaz olmayacağını kastetmeniz tamamen yalan.
alevilik ali.a.s. yolundan onun evinden olana denir ama bazı aptal insanlar aleviligi hacı betaşın cıkardıgını zannediyor aptallar hacı betaş kım sadece bektaşi tarıkatının kurucusudur biz imam aliye baglı alevi imam cafer.sadık.a.s baglı caferiyiz alevilikte namaz vardır cogu sehirlerde uyanın başladı .bektaşilerde alevi deyildir onlar orta asya dan gelen türkmen samanlarıdır alevilikle hiçbir alakaları yoktur .
Bu yazıyı yazdığın için sana binlerce kez teşekkür ederim.Aleviliği İslam’dan uzak tutmaya ayırmaya çalışan zihniyetler kendilerini Aleviliğin özü olarak gören dinsizler Namazı,Orucu,Gusülü reddedenler sizler Alevilerin köpeği bile olamazsınız.Ben Afyon Alanyurt Kasabasındanım biz camiye gidip namaz kıldığımız için yılalrca diğer alevi köyleri tarafından yadırgandık oruc tuttuğumuz için dalga konusu olduk.Hatta bir köy alanyurdun köpeğine dokunsan orucum diye bağırır diye dalga geçti.Bizim dedelerimiz asırlardır Cem’lerimizde namazı orucu anlattı ve bizlerii teşfik etti.Ben eskişehirdeki Kürt alevi arkadaşlarıma oruç tuttuğumu namaz kıldığımı söyleyince alevi olmamakla suçlandım.Yılalrca türkmen alevilerinin alevi olmadıkalrını alevinin gusül almayacağını alevinin namaz kılmayıp oruç tutmayacağını söylediler.bugün herkes onların yüzünden aleviliği islam dışı görüyor.sorarım yarın Emir-ül Mümin İmam-ı Ali size şefaat edecek mi? Ben namazlarımı Caferi fıkhına göre kılıyorum ve Alevi olmaktan gurur duyuyorum.Bektaşiliğe laf atan arkadaşlarada şunu soruyorum siz bektaşiliği ne kadar biliyorsunuz.Bektaşilik namazı över hatta Pir-i Piran Hünkar Hacı Bekta-i Veli ”Semah bir ibadettir oyuncak değildir o bir aşk halidir salıncak değildir herkim ki Semahı oyuncak göre İKİ REKAT NAMAZI KILINACAK DEĞİLDİR”.diye namazın ve cem ibadetinin vurgusunu yapmıştır.Aleviliği islam dışı görenler dilerim hiç bir zaman şefaat bulamayasınız.
ulan siz kime hizmet ediyosunuz alevilikte namazın şekli ve sayısı belli değildir kurana görede bu böle kuran hangi ayetinde ikindi ve yatsı namazlarından bahseder anlatında bilelim . yoksa siz yezidin çocuklarımısınız . bence sitenin adını yezidinsesi.com kursaydınız daha iyi olurdu. şu AlLLAHA kurana muhammede ve aliye inanan gençlerin kafallarını karıştırmayın insanları temelli dinsiz yapacaksınız.
Aleviler ile sünniler arasında ne gibi farklılıklar war warsa şayet?ben sünni bir gencim ve alevi bir gençle evlilik düşüncem dinimizce caiz midir?bu konu hakkında bilgi sahibi olan kişilerden yardım istiyorum,saygılar
Öncelikle seda sana söylemek istediğim şey aynı dinden insanlar arasında evlenmesinde (eğer aynı kan aynı anadan değilse) bir yanlış bir günah yoktur. Ancak Hanefi, Şafi veya hangi mezhepten isen onun bir din alimine de danış. Eğer gerçek alim, ve Allah’a iman eden ise sana sorun olmadığını söyleyecektir. Kendinde doğru kaynaklardan araştırabilirsin bu konuyu.
Erdal Bey, öncelikle öfkeli çıkışınızı anlıyorum. Çünkü bizlere bir kısım dedelerimiz tarafında böyle öğretildi. Ancak sizden ricam sakin bir şekilde durup düşünmenizdir. Bizler kız isterken İmam Caferi’ye göre isteriz. Bu size söyleyebileceğim en basit örnektir. Namaz meal olarak ibadet etmek anlamına gelir. Dediğiniz doğrudur namaz Kur’an da doğrudan anlatılmamıştır. Bunun en önemli nedenleri arasında yaratan kullarına kolaylıklar sağlamıştır. Nasıl der iseniz hiçbir kulunu kesin hükümlerle zorlamamıştır. Felç olan kulları göz ile bile namaz kılabilmektedir bu durum sayesinde. Alevi toplumu olarak camiye gitmeme sebeplerimizin çoğunu biliyorum. Bir çok rivayeti araştırıyor ve okuyorum da. Dede torunu olmamdan dolayı üzerime vazife olması da bu konuya olan hassasiyetimi arttırmaktadır. Ancak Hakk’ın bize verdiği akılla düşünelim. Hz. Ali (a.s.) yanlış bir şey yapar mıydı? Eğer onun kıldığı gibi namazı terk edecek olunsaydı bunu ilk evlatları yapmaz mıydı? Biz onun seven ve onun uğruna can vermeye hazır olan Hz. Muhammed (SAV) ümmetinden Ali’yi sevenler olarak peygamber efendimiz ve onun damadı olan ayrıca son halife Hz. Ali (AS)’nin izlediği yolu neden terk edelim. Sizce de düşündüğünüzde bir sorun yok mu? Hangi dedemiz peygamber efendimiz ve ondan sonra Hak yolu için peşinden gittiğimiz Hz. Ali (AS)’nin yaptıkları yanlıştır ya da biz yapmıyoruz artık demiştir. Diğer mezheplerden olan kullar gibi bizlerden de namazı terk edenler olmuştur. Ancak unutmayın Aleviler olarak hak yolunda Ehli beyt kanı dökmeyen insana zülmü hoş karşılamayan ve buna bağlı yaşama mücadelesi veren bir toplum olarak İslam’ın tüm şartları ve hak yoluna yaptılan bütün islam-i ibadetler önce bizimdir.
böyle düşünen Hakk yolunda ilerleyen alevi kardeşlerimizden Allah razı olsun. böyle alevi kardeşlerim için ben can veririm can. biz de sizin kadar hz. Ali(ra) seviyoruz ve saygı duyuyoruz. Allah hem peygamberimizin(sav) hem de hz Ali(ra) şefaatine nail etsin tüm müslümanları.
aleviler neden namaz kılmaz veya namaz kılan aleviler niçin namaz kılar? Bana göre aslında bütün aleviler namaz kilarlar. çünkü bütün aleviler cenaze namazı kılarlar ve neticede cenaze namazıda bir namazdır. Cenaze namazi esnasinda kıbleye dönmekten tutunda okunan sureler ve elleri kulak hizasina kaldirmak, Allahu Ekber demek, kiyama durmak v.s litaraatürler normal namazda da var. peki neden cenaze namazı kilan ve namazda yer alan litaraaturleri yapan aleviler sünni camilerinde ki cemaatlere neden katilmaz ve neden onlarla namaz kılmazlar?
niçin namaz kılmaz? veya niçin namaz kılar? – Aleviler niçin namaz kılmaz? veya niçin namaz kılar?
Ben kendi adıma bunun cevabini vereceğim yani baskalarının adına değil kendi adıma konuşacağım. Bugün sünni camilerinde kılınan namaz(salat) ne peygamberin ne de Kuran’ın bize emrettiği namaz değildir. Bu camilerde kılinan namaz peygamber efendimizden onlarca yil sonra dunyaya gelmiş, peygamber evlatlarını katletmiş emevi ve abbasi yönetiminde peygambere sayısız iftiralarda bulunuldugu bir zamanda yaşamış ve bu iftiralar icerisinde peygamberi gercek anlamıyla tanımaya çalışmış fakat bunu başaramamış Ebu Hanife, imam Safii, imam Malik gibi kişilerden öğrenilmiştir. Biz bu kisileri tanımıyoruz. Biz Aleviyiz. peygamberin Ehlibeyt’i varken, imam Ali, imam Hasan, imam Hüseyin varken, ne diye peygamberi hiç görmemiş insanlardan dini öğrenelim. Bu mantiklımi? Peygamberin ailesinin saygınlığnı çiğneyenler, ahlaksız ve hayasızca peygamber Ehlibeyt’ini katledenler, peygamberin getirdiği dîni nasıl katletmez? ;Biz imam Şafii veya Ebu Hanifi peygamber evlatlarıni katlettiklerini söylemiyoruz, fakat Ebu Hanifenin, İmamŞafii’nin emevi ve abbasi donemlerinde yaşadıklarini dolayısiyla o dönemde din tamamıyla onların egemenligi altında oldugunu ve dolayısıyla onların hakim olduğu bilgilerden gerçek dinin tanınamayacağını savunuyoruz. Mesela günümüzde diyanet kurumu hükümetin emrindedir. Allah’ın dini haksızlık karşısında susmamaayı emretmektedir. Bu durumda diyanetin incirlikten havalanip mazlum ırak halkını bombalayan ABD ahlaksız kovboylarına söz soylemesi lazım. Fakat hükumet diyanetin konuşmasını yasaklıyor. Bu durumda diyanet Allah’a mı itaat edecek. hükumete mi? Kısacası diyanet hocalarının arkasında namaz kılanlar gercekten özgur bir insanın arkasinda namaz kilmışlar mıdır? Oysa dine göre din adaminin özgur olması lazım. namaz (salat) esnasinda elleri havaya kaldırmanin anlami hz. imam Ali (as) a göre: Allah’im senden baska her şeyi arkama atiyorum yani senden başka kimseyi tanımiyorum, sadece senin emirlerin benim için gecerlidir, bu durumda senin emrettigin gibi ben haksızliğın, zulmun, sömürünün yanında yer alamam ve bunlara tepkisizde kalamam. Peki namaz kılan adamın düşüncesi bu olabilir mi? gerçekten diyanete baglı bir din adamının arkasında namaz kılan bir insan bu duygularla namaz kılabiliyor olabilir mi? Kesinlikle hayır. Çünkü diyanet maaşını devletten aldığı için diyanet hocasına göre hükümetin emirleri Allah’ın emirlerinden önce gelir. Bu durumda hükümetin emrine tabi olan bir devlet memurunun arkasinda saf tutup namaza başlamak ve Allah’ım ben yalnız senin için burdayım ve yalnız sana itaat ederim, senin dışında hiç kimseyi tanımam diyebilir mi? Oysa ki nama;zın anlamı bu olmalı. Böyle bir namaz, sadece her türlü haksızlığın, sömürünün, adaletsizliğin karşısındâ duran ve Allah,tan başkasına boyun eğmeyen ve bu onurlu, izzetli duruşlarıni kalleşce, ahlaksızca öldürülmeleriyle, zehirlenmeleriyle ödeyen ehlibeyt kılmıştır. İmam Hüseyin (as) buyurmadi mi zilletce (rezilce) yaşamaktansa, izzetli (şerefli) bir şekilde ölmek daha iyidir? imam Zeynul Abidin lanetlik Yezid’in Kufe Valisine; “Bizi ölümlemi tehdit ediyorsun, kendi bilmezmisin ki öldürülmek bizim adetimizdir” Yani biz haksızlık karşısında öldürülmeyi adet edinmişiz. Biz ölümden korkmayız. İste biz ehlibeyt’in kendi dostlarına öğrettiği namazı kılarız. Çünkü doğru olan namaz, ehlibeyt’in, oniki imamın bize öğrettiği namazdır. Netice olarak biz kıbleye dönüp, ellerimiz havaya kaldırıp “Allahu ekber” diyip, kendi dostlarımız için cenaze namazı kılığımıza göre, secde, kiyam ettgimize göre bizim namazla bir problemimiz yok. Bizim problemimiz sünni camianın kıldığı namazla. Benim namazım, Allah’e itaatle beraber zulme, haksızlığa sömürüye karşı bir başkaldırıdır. Yani namazın insanda olusturduguu vicdan onu emperyalizmin, Katil ABDnin yapmış olduğu katliamların karşısına dikmeli. Çünkü namaz demek, Allah’ım ben sadece senin için eğiliyorum ve hiçbir zaman katillerin, zalimlerin karşısında eğilmeyeceğim..
Ben namazı kılarım. Ama sünni imamın arkasında değil. 12 imamdan öğrendiğim şekilde.
Tüm canlara saygılar ve sevgiler.